Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran
Reka bentuk pengajaran bilik darjah melibatkan tugas guru merancang,
memilih dan menilai media pengajaran. Bagi melaksanakan tugas ini , guru boleh
mengaplikasikan beberapa model yang sesuai.
Sesuatu pengajaran yang terancang rapi akan menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Pengajaran berasaskan media tidak terkecuali memerlukan perancangan yang rapi dan tersusun.
Perancangan yang dimaksudkan ialah susunatur pengajaran agar pembelajaran dapat berlaku secara berstruktur. Gagne (1985) menyatakan pembelajaran berlaku sebagai satu proses yang berkembang secara berperingkat. Justeru itu penyampaian pengajaran perlu disusun secara berperingkat-peringkat.
Peringkat-peringkat berkenaan adalah
1.
Tarik perhatian pelajar.
2.
Beritahu objektif pembelajaran.
3.
Cungkil dan kaitkan pengetahuan
sedia ada pelajar.
4.
Sampaikan isi pelajaran/ bahan
pemgajaran dan pembelajaran.
5.
Bimbing pembelajaran pelajar.
6.
Uji penguaswaan pembelajaran
pelajar melalui aktiviti.
7.
Beri maklum balas tentang penguasaan
pembelajaran pelajar.
8.
Taksir pencapaian pelajar.
9.
Tingkatkan ingatan dan pemidahan
pembelajaran.
Model ASSURE dapat membantu guru merancangan pengajaran yang dapat
memanfaatkan penggunaan media.
Model ASSURE memberi fokus kepada perancangan pengajaran pembelajaran berasaskan media dalam bilik darjah. Model ini dapat membantu guru merancangan pengajaran berasaskan media dalam bilik darjah masing-masing.
Model ASSURE
Aplikasi model ASSURE mengandungi enam langkah yang dapat menjamin
kejayaan.
A - Analyse Learners (Analisis Pelajar)
S - State Objectives ( Nyatakan objektif/hasil pembelajaran)
S - Select methods, media and materials ( Pilih kaedah, media dan
bahan
sumber)
U - Utilize media and materials ( Guna media dan bahan sumber)
R - Require learner participation (Libatkan pelajar dalam pembelajaran)
E - Evaluate and revise (Nilai
dan semak semula)
1. Analisis Pelajar
Menganalisis kumpulan sasaran atau pelajar.adalah
penting ntuk membantu kita merancang pengajaran pembelajaran yang sesuai bagi
mereka. Pelajar dapat dianalisis berdasarkan aspek-aspek berikut:
·
Ciri-ciri umum pelajar.
Ciri umum pelajar termasuklah umur, tahun, kelas, aliran, jantina,
penempatan/daerah/kawasan, budaya dan seumpamanya/ Pemilihan kaedah, sumber dan
bahan dapat disesuaikan dengan jenis pelajar yang dikenalpasti. Pelajar yang
lemah dalam penguasaan bahasanya dapat dibantu pembelajarannya melalui
penggunaan gambar, bahan konkrit dan aktiviti tanpa media cetak
·
Pengetahuan dan pengalaman sedia
ada.
Setiap pelajar mempunyai pengalaman yang berbeza. Analisis pengetahuandan
pengalaman sedia ada pelajar dapat membantu guru menyediakan pengajaran yang
bermanfaat kepada pelajar. Guru boleh mengenalpasti pengetahuan sedia pelajar
melalui ujian praunit yang akan dipelajarinya, mengkaji pencapaian pembelajaran
unit terlebih dahulun mengadakan sesi soaljawab di dalam kelas. Apabila guru
ada maklumat tentang pengetahuan dan pengalaman pelajar tentang topikyang akan
dipelajari, mudahlah bagi guru untuk memilih pengisian sumber pembelajaran dan
kaedah yang sesuai yang akan digunakan.
·
Gaya belajar
Pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang tersendiri. Gaya pembelajaran
individu merujuk kepada cara yang paling sesuai dan berkesan untuk individu itu
menguasai pembelajaran. Pengetahuan tentang gaya pembelajaran pelajar dapat
membantu guru merancang pengajaran dan pembelajaran yang efektif.Model Dunn dan
Dunn, model Honey dan Mumford, dan model Mutiple Intelligence Gadner
adalah beberapa contoh model gaya pembelajaran pelajar. Gaya pembelajaran
individu mempengaruhi cara individu memproses maklumat, membentuk persepsi
merupakan faktor motivasi dan tingkah laku belajar.
2. Nyatakan Objektif/Hasil Pembelajaran
Objektif pengajaran dan pembelajaran perlu
dinyatakan secara jelas.Ini adalah sebagai hala tuju pengajaran dan
pembelajaran.Penekanan kepada apa yang pelajar boleh buat selepas menjalani
proses pembelajaran. Oleh itu objektif mesti spesifik.
Pernyataan objektif dapat membantu guru memilih media dan kaedajh penyampaian yang sesuai. Dengan itu guru dapat menentukan langkah aktiviti pemgajaran dan pembelajaran. Guru tidak mungkin dapat menilai pencapaian pelajar tanpa menyatakan objektif terlebih dahulu.
Dalam hal ini, pernyataan objektif yang baik mengandungi empat kriteria berikut:
·
Siapakah yang hendak dicapai?
(Kumpulan sasar)
·
Apakah yang
hendak dicapai? 9Apakah bentuk pelakuan baru)
·
Bagaimana
hendak dicapai? (Apakah syarat pelakuan)
·
Apakah tahap
pencapaian minimum? (standard pencapaian)
Siapakah yang hendak dicapai? (Kumpulan sasar)
Fokus penulisan pbjektif ialah
pembelajaran.Kumpulan sasar yang dimaksudkan ialah pelajar. Pembelajaran akan
berlaku sekiranya pelajar terlibat aktif dalam aktiviti pembelajaran sama ada
secara mental ataupun fizikal.
Apakah yang hendak dicapai? (Apakah bentuk pelakuan baru)
Apakah yang hendak dicapai? (Apakah bentuk pelakuan baru)
Apakah yang hendak dicapai adalah
merujuk kepada pelajar.Tingkah laku yang dinyatakan dalam objektif pengajaran
dan pembelajaran hendaklah yang dapat dilihat dan diukur pencapaiannya. Tingkah
laku ini juga hendaklah yang wajar dan berasas situasi sebenar.Antara perkataan
yang sesuai digunakan ialah
·
Melakar
·
Menamakan
·
Meramal
·
Membaca
·
Menjawab
·
Melukis
·
Menilai
·
Melabel
·
menjelas
Situasi dan Syarat Perlakuan
Apakah syarat pelakuan?
Pencapaian objektif pengajaran dan pembelajaran hendaklah termasuk syarat
bagaimana tingkahlaku itu baru yang dapat diperhatikan.Penyataan syarat
pencapaian objektif ini dapat membantu guru menyediakan suasana, langkah
pengajaran dan pembelajaran
Bagaimana hendak dicapai? (Apakah syarat pelakuan)
Situasi atau syarat pelakuan
bermaksud penyataan pencapaian syarat objektif dapat membantu guru menyediakan
suasana, langkah-langkah pembelajaran dan media yang sesuai.
Apakah tahap pencapaian minimum? (standard pencapaian)
Darjah pencapaian minimum atau
standard pencapaian merujuk kepada darjah ketepatan, kualiti atau
kuantititingkah laku, tempuh masa yang ditetapkan dan sebagainya.Penyataan
pengukuran pencapaian ini akan membolehkan guru menyediakan tindak susulan bagi
membantupelajar yang belum mencapai objektig pengajaran dan pembelajaran dalam
bentuk aktiviti pemulihan dan juga aktiviti pengayaan. Penulisan tahap
pencapaian boleh dalam bentuk kualitatif atau kuantatif. Contoh penulisan
objektif pengajaran dan pembelajaran
3. Pemilihan Kaedah, Media dan Bahan Sumber
Setiap perancangan pengajaran yang baik akan
memerlukan pemilihan media, kaedah dan bahan sumber dibuat secara sistematik
dan terancang. Proses pemilihan tersebut merangkumi aspek-aspek berikut:
·
Membuat keputusan tentang kaedah
yang paling sesuai dengan objektif yang hendak dicapai.
·
Memilih format media yang sesuai
dengan kaedah yang dipilih.
·
Memilih, mengubahsuai atau mereka
bentuk bahan sumber pembelajaran.
Menurut Mc Alpine & Wetson
(1994) dipetik oleh Hwinich et al (1999), untuk memilih bahan sumber yang
sesuaim soalan-soalan berikut perlu ditanya.
·
Adakah bahan ini menepati
kurikulum?
·
Adakah isipelajaran menepati
kurikulum?
·
Adakah laras bahasanya jelas?Adakah
bahan ini menarik dan dapat memotivasikan pelajar?
·
Adakah bahan ini dapat menarik
pelgelibatan pelajar?
·
Adakah bahan ini berkualiti?
·
Adakah bukti yang menunjukkan
bahan ini berkesan?
·
Adakah bahan ini bebas daripada
iklan dan kecenderungan memihak?
·
Adakah ada panduan pengguna?
Memilih bahan
sumber sedia ada yang menepati kriteria dan objektif pengajaran dan pembelajaran
dapat menjimatkan masa.
4. Gunakan Media dan Bahan Sumber
Langkah seterusnya ialah bagaimana media dan bahan
sumber pengajaran dan pembelajaran dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar.
Bagi memasyikan kejayaan penggunaan media dan bahan, sumber tindakan-tindakan
berikut perlu dilakukan oleh guru.
Semak/pratonton/kaji bahan sumber sebelum digunakan
di dalam kelas. Guru hendaklah menhkaji/menyemak/menonton bahan sumber yang
telah dipilih sebelum digunakan. Ini dapat membantu guru memastikan bahan
tersebut nemar-benar sesuai dengan kumpulanpelajarm objektif pengajaran dan
pembelajaran.
·
Sediakan bahan untuk penggunaan
dalam kelas.
·
Sediakan persekitaran yang sesuai
untuk pembelajaran.
·
Sediakan pengalaman pembelajaran
bagi pelajar.
5. Libatkan pelajar dalam pembelajaran
Sesuatu pembelajaran yang melibatkan pelajar beraktiviti atau berfikir secara aktif akan menghasilkan perubahan tingkah laku yang kekal. Ini disokong oleh semua teori pembelajaran seperti teori behavioris dan juga teori kognitif. Pengalaman rasa berjaya pelajar akan dapat mengekalkan motivasi pelajar terhadap aktiviti pembelajaran. Latihan dalam bentuk perbincangan, latih tubi, latihan bertulis, permainan bahasa dan sebagainya dapat terus mengekalkan pengelibatan pelajar dalam aktiviti pembelajaran.
Penyediaan media dan bahan sumber yang sesuai sebenarnya dapat membantu dan mengekalkan pengelibatan pelajar dalam ptoses belajar, Gambar foto, slaidm gambar bersiri, video dapat mencetuskan perbincangan dalam kumpulan, dapat menjana idea dan juga aktiviti penyelesaian masalah.
6. Nilai dan Semak Semula
Ini merupakan langkah terakhir dalam Model ASSURE.
Sebenarnya langkah ini menyentuh dua aspekpenilaian aiitu penilaian
pembelajaran dan penilaian pengajaran. Penilaian seharusnya dibuat sepanjang
proses pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan pemilihan objektif, media dan
bahan sumber sesuai dengan keupayaan pelajar.
No comments:
Post a Comment