Pengenalan
dan Konsep Teknologi
Teknologi adalah keupayaan dalam menggunakan pengetahuan
sama ada pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain yang tersusun (other organized knowledge) yang
digunakan secara sistematik sehingga mampu mempamerkan amalan yang praktikal
dalam melaksanakan sesuatu tugas sehingga tugas tersebut mencapai kejayaan, Galbraith (1967).
Pengenalan
Saintifik
Himpunan ilmu dan pengetahuan yang telah diuji dan
dinyatakan dalam bentuk satu prinsip.
Pengetahuan Lain Yang Tersusun
Pengetahuan yang belum diuji dan dibuktikan secara saintifik
tetapi diterima amalannya sebagai suatu pengetahuan yang benar berdasarkan
pengalaman dan pengamatan manusia terhadap sesuatu tindakan.
Perkaitan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
- Pengajaran – proses ajar di mana keberkesanan penyampaian maklumat oleh terbukti dengan perubahan tingkahlaku pelajar.
- Pembelajaran – proses belajar yang berlaku apabila guru dan pelajar sama-sama terlibat dalam proses memberi dan menerima.
Definisi :
“Teknologi
pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”.
Seels
& Reechy (1994):
“Instructional
technology is the theory and practice of designing, development, utilization,
management and evaluation of processes and resources for learning”.
Definisi :
"Teknologi
pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang
bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" .
(Crowell (1971):Encyclopedia of education)
Definisi
Teknologi Pendidikan oleh AECT 1994:
AECT:
The mission of the Association for Educational Communications and Technology is
to provide international leadership by promoting scholarship and best practices
in the creation, use, and management of technologies for effective teaching and
learning in a wide range of settings.
Goals:
- Define
the disciplines and professional activities that comprise the field of
educational communications and technology.
- Serve
and represent professionals in the field and support professional growth.
- Advance
scholarship and practice that contribute to and enlarge the knowledge base
of the field.
- Promote
policies that ensure the humane and ethical use of educational
communications and technology at all levels, from the personal through the
international.
“Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka
bentuk, membangun, mengguna dan menilai proses serta sumber untuk
pembelajaran”.
Definisi
oleh Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia (1988):
Teknologi Pendidikan ialah proses yang kompleks dalam
mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional
bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea,
tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment