Domain dalam Teknologi Pendidikan Melalui
2 fasa yang utama, iaitu:
- Fasa pertama: Tahun 1977
- Fasa kedua: Tahun 1994
Domain Teknologi
Pendidikan Fasa Pertama:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi
berjalan lancar dan berkesan, iaitu:
- Mengarah
- Menyelaras
- Mengawal
fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
- Peringkat
penyelidikan
- Peringkat
mereka bentuk pengajaran
- Peringkat
penerbitan
- Peringkat
penilaian dan pemilihan
- Peringkat
penggunaan
- Peringkat
logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
- Mesej
- Manusia
- Peralatan
- Teknik
- Lokasi
Domain Teknologi
Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa Kedua:
- Rekabentuk
- Pembangunan
- Penggunaan
- Pengurusan
- Penilaian
REKA BENTUK
- RB
Sistem Pengajaran
- RB
Mesej
- Strategi
Pengajaran
- Ciri-ciri
Pelajar
PEMBANGUNAN
- Teknologi
Percetakan
- Teknologi
Audiovisual
- Teknologi
Berasaskan Komputer
- Teknologi
Bersepadu
PENGGUNAAN
- Penggunaan
Media
- Inovasi
- Pelaksanaan
- Polisi
dan Peraturan
PENGURUSAN
- Pengurusan
Projek
- Pengurusan
Sumber
- Pengurusan
Sistem Penyampaian
- Pengurusan
Maklumat
PENILAIAN
- Analisis
Masalah
- Pengukuran
Rujukan
- Kriteria
- Penilaian
Formatif
- Penilaian
Sumatif
Kesimpulan :
- Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran
No comments:
Post a Comment