Perkataan teknologi berasal daripada
bahasa Yunani, “techne” yang bermakna kemahiran menggunakan pengetahuan secara
sistematik sehingga terbit satu amalan yang praktikal bagi melaksanakan sesuatu
tugas.
Teknologi bukan semata-mata alat dan
mesin sahaja. Evans dan Nation (2000) turut menolak pemahaman masyarakat
terhadap teknologi adalah alat
Secara kebiasaannya, istilah teknologi
dikaitkan dengan alat-alat teknologi moden terutama alat-alat elektronik seperti
televisyen, perakam pita video, permainan cakera laser, permainan cakera padat,
perakam pita kaset, projektor LCD dan projektor lut sinar.
Kadangkala, teknologi bermakna
pembangunan serta permodenan dan biasanya sesuatu organisasi itu maju dan berkembang
adalah kerana kesan penggunaan alat-alat teknologi itu sendiri.
Menurut Galbraith (1967) yang dipetik
dari Noriati A. Rashid, et.al. (2009), teknologi adalah keupayaan dalam
menggunakan pengetahuan sama ada pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain
yang tersusun yang digunakan secara sistematik sehingga mampu mempamerkan
amalan yang praktikal dalam melaksanakan sesuatu tugas sehingga tugas tersebut
mencapai kejayaan.
Pengenalan saintifik yang dimaksudkan
adalah himpunan ilmu dan pengetahuan yang telah diuji serta dinyatakan dalam
bentuk satu prinsip.
Manakala, pengetahuan lain yang tersusun
pula adalah pengetahuan yang belum diuji dan dibuktikan secara saintifik tetapi
diterima amalannya sebagai suatu pengetahuan yang benar berdasarkan pengalaman
dan pengamatan manusia terhadap sesuatu tindakan.
Kekuatan teknologi terletak terutamanya
pada proses dan idea, manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu maksud atau
objektif terletak pada alat.
Hal ini selaras dengan pendapat Heinich,
Molenda dan Rusell (1999) yang menyatakan bahawa “Teknologi bukan semata-mata
alat dan mesin sahaja.
Ia merangkumi proses dan idea.
Kekuatannya terletak terutamanya pada proses dan idea, manakala kejayaan untuk
mencapai sesuatu maksud atau objektif terletak pada alat”.
Hal ini bermakna, dalam merancang
sesuatu pengajaran, perancangan awal yang melibatkan penggunaan idea sama ada
dalam bentuk teori, pendekatan, kaedah dan sebagainya adalah merupakan proses
yang terpenting.
Teknologi Pendidikan adalah kombinasi
proses dan alat yang terlibat untuk menangani keperluan dan masalah pendidikan
dengan memberi penekanan kepada aplikasi alat yang terkini : komputer dan
teknologi yang berkaitan (Roblyer, 2003).
Yusuf Hashim (1997)
pula mendefinisikan teknologi pendidikan ialah satu proses merancang, membina,
merekabentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti pembelajaran secara
sistematik dengan tujuan meningkatkan serta memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Keadaan pelajar juga
ditekankan sebagai sebahagian daripada teknologi pendidikan kerana hal ini
boleh mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Teknologi pengajaran
pula merupakan cabang daripada teknologi pendidikan. Heinich (1982) menjelaskan
bahawa teknologi pengajaran adalah teknologi yang bertanggungjawab
menggabungkan kesemua yang diketahui oleh guru ke dalam satu sistem pengajaran.
Teknologi pengajaran
juga adalah satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia,
prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah
serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada
masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah
bermatlamat dan terkawal (Yusuf Hashim, 1998).
Berdasarkan pandangan
tokoh-tokoh mengenai definisi teknologi pendidikan dan teknologi pengajaran,
boleh disimpulkan bahawateknologi pendidikan dan pengajaran
adalah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang
digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan
keberkesanan dalam pembelajaran
No comments:
Post a Comment