Bahan
bantu mengajar merupakan alat ataupun media yang digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran seseorang guru bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan
penyampaian isi pelajaran yakni dalam sesi pembelajaran.
Media
pengajaran yang biasa digunakan dalam pengajaran, pembelajaran dan latihan
terbahagi kepada lapan iaitu:
a. Media
tayang kaku (transparensi, slaid, mikrofilem)
b. Media tayang
gerak (video, filem, cakera)
c. Grafik
(lukisan, poster, kartun)
d. Gambar kaku
(gambar foto, kad imbasan, poskad)
e. Media pameran
(model, boneka, diorama)
f. Media paparan
(papan kapur, papan flanel, papan berita)
g. Media audio
(tutur, pita audio, cakera padat)
h. Media cetak
(modul pengajaran, buku teks, akhbar, majalah)
Prinsip pembinaan bahan pengajaran dan pembelajaran
yang kebanyakannya melibatkan kemahiran lisan: mendengar dan bertutur tidak
kira dalam pelajaran Bahasa Melayu, Sejarah, Sains, Matematik, Pendidikan Islam
dan lain-lain. Dalam pembelajaran Bahasa Melayu khususnya, kemahiran ini
sebenarnya berkaitan dengan kriteria pemilihan bahan berkenaan hendaklah sesuai dengan
objektif dan matlamat pengajaran bahasa Melayu (secara khusus kemahiran lisan),
pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran; keadaan dan keselamatan murid-murid,
suasana dan kecenderungan pembelajaran murid:
Kesesuaian
dengan perkara
|
Penjelasan
|
Objektif dan
matlamat pengajaran
|
§
Guru boleh memilih bahan yang sesuai dan dapat
membantunya mencapai objektif dan matlamat pengajaran;
§
Selaras dan menepati hasrat Kementerian
Pelajaran Malaysia , Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kerajaan Malaysia;
§
Sesuai dengan kebudayaan, adat resam,
kepercayaan dan amalan dalam kalangan masyarakat tempatan.
|
Pendekatan,
kaedah dan teknik pengajaran
|
§
Bahan yang dipilih hendaklah jelas dan
pemilihannya ditentu lebih terdahulu.
|
Keadaan
pelajar
|
§
Pemilihan bahan perlu sesuai dengan keadaan
murid-murid yang belajar bahasa Melayu; dan
§
Mengambil kira latar belakang pendidikan,
status sosioekonomi dan tahap pencapaian pelajar;
|
Suasana
pembelajaran
|
§
Bahan yang sesuai dengan suasana pembelajaran
akan meninggalkan kesan yang baik kepada murid-murid;
§
Elemen penting dalam suasana pembelajaran ialah
murid-murid, guru, isi pelajaran dan bahan; dan
§
kesesuaian bahan yang dipilih merupakan
motivasi tinggi, mendorong, menggerak, merangsang, mengarah dan menentukan
reaksi murid-murid terhadapnya
|
Minat
pelajar
|
§
Bahan pengajaran yang dipilih mesti sesuai,
selari dan dengan minat dan kecenderungan murid-murid belajar.
|
Selain
menimbang aspek kesesuaiannya, seseorang guru juga perlu memberi perhatian
kepada perkara-perkara berikut:
Bahan yang dipilih mesti
mencabar.
Tiga
perkara penting dalam proses pengajaran, iaitu aspek rangsangan, pemikiran dan
tingkah laku. Dalam hal ini, aspek rangsangan akan menggerakkan akal
(pemikiran), kemudiannya mempengaruh tindakan (tingkah laku) seseorang.
Sehubungan dengannya, bahan yang pilih dalam proses P & P perlu
memiliki ciri-ciri tersendiri yang boleh mencabar minda dan mendorong minat
murid-murid untuk belajar. Antara lain, mematuhi prinsip-prinsip berkikut: (i)
bahan konkrit kepada bahan abstrak, (ii) bahan mudah kepada yang kompleks,
(iii) bahan yang mempunyai fakta terasing kepada bahan yang mengandungi fakta
bersepadu, (iv) bahan yang khusus kepada bahan yang umum, (v) bahan umum kepada
bahan teori, (vi) bahan masa kini kepada bahan masa akan datang, dan (vii)
bahan yang bersifat duniawi kepada bahan yang bersifat ukhrawi.
Bahan yang menepati
objektif pengajaran.
Hal
ini penting kerana yang hendak diajar itu ialah subjek yang berkaitan dengan
bahasa Melayu. Sehubungan dengannya, bahan yang dipilih itu mestilah mempunyai
potensi untuk memperkukuh kemahiran berbahasa. Selain itu, bahan P & P yang
dipilih itu semestinya juga mengandungi maklumat (fakta) tertentu. Antara
lain, perkara yang boleh diberi perhatian, ialah (i) pertautan bahan itu dengan
isi kandungan, tahap pencapaian, kebolehan, minat, latar belakang, pengalaman
murid-murid, (ii) urutan susunan bahan perlu teratur – mempunyai hubungan,
kandungan bab kepada bab yang lain, (iii) mengandungi maklumat @ fakta penting
dan kemas kini - semasa, (iv) kosa kata yang sesuai mengikut tahap/umur
murid, (v) bahan berbentuk buku perlu dirujuk kepada kementerian dan
agensi kerajaan, dan (vi) bahan – bahan berkenaan perlu mengandungi soalan
latihan dan ulangkaji.
Bahan yang menarik minat
murid-murid.
Hal
ini demikian kerana reka letak, saiz, ilustrasi dan grafik, kualiti kulit dan
cara buku itu dijilid; bahan bantu mengajar berkenaan mengandungi arahan yang
jelas;
Bahan yang jimat dan
murah
Perkara penting perlu diberi
pertimbangan kerana kewajaran kosnya (munasabah);
Bahan yang praktikal
Dari
segi boleh guna, ekonomik – digunakan secara berulang kali, bahkan boleh
dimanfaat juga dalam P & P mata pelajaran lainnya;
Bahan yang bersifat
luwes
Bahan
yang boleh ubah cenderung untuk diguna pakai dalam kalangan dan di antara mata
pelajaran, kelas dan antara sekolah dan wilayah. Sebenarnya, proses pemilihan
bahan untuk kemahiran bertutur dan kemahiran mendengar adalah sama sahaja.
Perbincangan mengenai jenis bahan bantu mengajar untuk kemahiran bertutur
itu dinyatakan sebagaimana berikut:
Kemahiran menggunakan sumber yang sedia ada menjadikan pengajaran dan
pembelajaran lebih berkesan, seperti alat bantuan mengajar dan bahan bantuan
mengajar dan bahan bantuan belajar kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi,
bahan rujukan tambahan, bahan maklumat tambahan dan sebagainya menjadi
inspirasi guru untuk memudah dan mempercepatkan proses pengajaran dan
pembelajaran. Sumber pengajaran dan pembelajaran hendaklah yang lebih relevan
dengan hasil pembelajaran serta isi pembelajaran. Sumber itu dapat mempercepat
dan menjimat masa pembelajaran, menarik minat murid, dan boleh disertai oleh
semua murid. Maklumat dari sumber berkenaan adalah tepat, pengolahan yang mudah
difahami, senang digunakan dan boleh diubah dan sesuai dengan keadaan semasa.
Apabila seluruh potensi insan dibangunkan secara
intergrasi atau bersepadu, ia bakal melahirkan insan yang berketrampilan yang
mampu menyumbangkan segala kebolehan untuk kebaikan diri, masyarakat dan
Negara. Hati adalah penentu dalam pembangunan insan kerana hati menjadi punca
penggerak dan keinnginan manusia dan dari hati juga lahirnya pertimbangan dan
nilai sesuatu amalan. Hati perlu menjalani proses pendidikan upaya lahirnya
hati yang bersih, baik dan bermanfaat. Intergrasi ilmu yang bersandarkan kepada
al-Quran dan as-Sunnah dan dikaitkan dengan berbagai cabang ilmu, bakal melahirkan
modal insan yang berkualiti.
No comments:
Post a Comment