Proses
pembelajaran yang baik tidak hanya menumpukan pada satu aspek
semata-mata,malahan kepelbagaian dalam kaedah pengajaran merupakan faktor utama
dalam menarik minat para pelajar untuk mendalami sebarang ilmu. Proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P) adakalanya membosankan para pelajar
sekiranya topik atau tajuk yang dibincangkan memainkan peranan penting dalam
usaha untuk menarik minat pelajar di samping mengaplikasikan segala kemahiran
yang ada untuk kembali memancing supaya pelajar dapat memahami dengan tepat
mengenai sesuatu topik yang dibincangkan. Dale (1946) telah mengemukakan
pendapatnya dalam teori pembelajaran manusia yang disebut sebagai ‘Cone of
Experience’ (Kon Pengalaman). Dalam teori ini Dale memperjelaskan kesan media
yang berbeza dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat mengubah kefahaman
pelajar daripada sukar kepada yang lebih mudah. Menurut Edgar Dale, 1969 (dalam
Noriati A. Rashid, 2009) pelajar boleh memanfaatkan aktiviti pembelajaran yang
abstrak, iaitu penggunaan media simbolik verbal jika mereka sudah memiliki
banyak maklumat konkrit untuk mentafsir maklumat abstrak berkenaan. Menurutnya,
pengunaan teknologi moden dalam pengajaran memaksimakan penguasaan pelajar.
Selain itu, kon pengalaman Edgar Dale, 1969 (dalam Mustafa Abdul Sami’, 2004) yang
menyusun bahan bantu mengajar yang digunakan oleh beliau sepanjang proses pengajaran
dan pembelajaran.
Untuk
itu, Kon Pengalaman Pembelajaran Dale merupakan garis panduan yang boleh
digunakan oleh guru dalam proses P&P supaya pelajar dapat memahami dengan mendalam
mengenai apa yang cuba disampaikan. Dalam Kon ini, Dale menegaskan mengklasifikasikan
bahawa mengenai media dan teknik yang boleh digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran untuk proses pembelajaran berkesan.
KON PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALE (1964)
Rajah
di atas merupakan kon pengalaman pembelajaran yang diasaskan oleh Dale yang boleh
digunakan oleh para-para guru untuk menyesuaikannya dalam bidang pengajaran dan
pembelajaran. Terdapat 3 tahap dalam kon pengalaman pembelajaran Dale iaitu
persimbolan, pemerhatian dan juga penglibatan. Di bawah tahap persimbolan, kon
pembelajaran Dale memecahkannya kepada dua bahagian iaitu simbol lisan dan juga
simbol penglihatan. Pada tahap kedua pula, Dale telah memecahkannya kepada 4
bahagian iaitu rakaman radio dan gambar, televisyen, pameran, serta demontrasi
atau tunjuk cara, manakala pada aras terakhir iaitu penglibatan, Dale
memecahkannya kepada 3 peringkat iaitu main peranan, penggunaan alat dan bahan
sebagai model dan bercorak 3 dimensi serta pengalaman langsung. Ketiga-tiga
aras pengalaman belajar yang diutarakan oleh Dale mempunyai peranan dan fungsi
yang tersendiri. Begitu juga dengan kaedah mengajar. Guru perlu bijak dan
pandai untuk menyesuaikan setiap aras dengan bentuk P&P yang akan disampaikan
kepada pelajar. Kon ini bermula dari konkrit ke abstrak. Peringkat penglibatan misalnya,
bentuk dan mencipta. Sebagai contoh, jika guru sejarah mahu menceritakan
mengenai faktor-faktor dalam pembinaan negara bangsa. Murid akan dibahagikan
kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan akan diberikan kertas untuk
menulis factor-faktor tersebut dan kemudiannya mereka akan mengkritik atau
menilai jawapan daripada kumpulan lain sama ada ianya betul ataupun salah. Hal
ini melibatkan proses analisis di mana murid secara tidak langsung telah
memainkan peranannya dengan melakukan kajian atau analisis terhadap jawapan
yang telah diberikan oleh kumpulan lain dan menilai sama lakonan/Dale telah
menggunakan 3 teknik iaitu teknik menganalisa, penilaian, mereka ada jawapan
itu betul atau salah. Penilaian mereka adalah berdasarkan kepada jawapan yang
telah diberikan. Secara tidak langsung murid tersebut akan mengetahui sama ada jawapan
yang diberikan mereka itu betul atau salah. Guru kemudiannya akan melakukan proses
pengukuhan melalui proses pemerhatian murid melalui tayangan video atau gambar
mengenai proses-proses pembinaan Negara Bangsa. Pada peringkat ini, murid akan mengetahui
jawapan yang betul serta salah. Peringkat seterusnya ialah persimbolan dimana guru
akan meminta murid untuk menyenaraikan semula faktor-faktor pembinaan Negara Bangsa.
Daripada huraian di atas, dapat dibuktikan bahawa berpandukan Kon Pengalaman Pembelajaran
Dale, aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilakukan dengan
lebih sistematik dan tidak membosankan.
Kon
Pengalaman Pembelajaran Dale boleh diklasifikasikan sebagai mentor kepada guru
dalam memilih langkah atau aras yang sesuai untuk diaplikasikan dalam Proses pengajaran
dan pengajaran. Sebagai contoh, dalam aras kedua iaitu pemerhatian, guru boleh
menggunakan teknik ini untuk menarik minat pelajar dalam sesuatu topik. Aras
pemerhatian secara ringkasnya merupakan satu aras yang melibatkan penggunaan mata
di mana murid akan melihat sesuatu perkara di sekeliling dan cuba mengaitkannya
dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Misalnya dalam bidang pendidikan
sejarah, untuk memudahkan murid bentuk rumah yang terdapat di malaysia,lawatan
ke muzium merupakan satu langkah dalam aras digunakan. Hal ini disebabkan,
kerana, murid terlibat secara tidak langsung mereka melihat, menilai dan
mengingat. Perkara ini diperkukuhkan lagi dengan pernyataan yang telah
dikeluarkan oleh Dale di mana beliau menjelaskan bahawa murid hanya akan
mengingat 10% daripada apa yang mereka baca, 20% daripada apa yang mereka
dengar, 30% daripada apa yang mereka lihat, 50% daripada apa yang mereka dengar
dan lihat, 70% dari apa yang mereka katakan dan tulis, dan 90% dari apa yang mereka
katakan seperti yang mereka lakukan. Untuk itu, setiap aras sememangnya memainkan
peranan dan fungsinya yang tersendiri dalam menarik minat pelajar. Edgar Dale juga
membuat klasifikasi pengalaman menurut tingkat, dari yang paling konkrit iaitu
asas kepada aras yang tertinggi iaitu abstrak. Maksudnya di sini, semakin
konkrit pengalaman belajar itu, semakin besar manfaatnya yang akan diterima
oleh pelajar.
INFO YANG SANGAT BERGUNA. TERIMA KASIH DAN TERUSKAN MNULIS
ReplyDeleteterima kasih untuk info yang diberikan
ReplyDelete